DEMOKRATITANKER

Reisebrev 9: Ser du verdien av refleksjoner rundt relasjoner og helhet?

lederutvikling nettverksutvikling systemlĂŠring Apr 08, 2024

Dette er en blogg utformet som en serie av reisebrev fra studieturen Ann-Heidi Paulsen Orvik og Anders Johansson gjennomførte til India sommeren 2023. Formålet for vår deltakelse var ukeskurset "Strategic Planning the Genuine Contact Way".

Hver dag oppsummerte jeg inntrykk og læring fra dagen med referanse til den strategiske metoden, og viser stegene som disposisjon og perspektiv for de enkelte dagene. Dette er del 9 av 9.Teksten i dette reisebrevet er en blanding av refleksjoner og minner torsdag kveld, minner av opplevelsene fredag og refleksjoner nå torsdag snart en uke etter. Jeg har ikke vært klar før.

Viktigheten av å vurdere en plan på avstand og ta inn helheten og delene

Oppholdet i India er over. Fellesskapet av 70 deltakere som arbeidet tett sammen i en uke er nå spredt tilbake i egne organisasjoner og samfunn rundt om i verden. Alle er vi ulikt modne til å ta i bruk ny lærdom i eget liv og virke.

Sist fredag var vår siste dag sammen. Dagen ble brukt til å gå gjennom de siste delene av en strategisk planleggingsprosess, vurdere delene, relasjonene og helheten samlet for så å trekke ut lærings-, evaluerings- og justeringspunkt for forbedret praksis.

Dagen startet med fjelltur kl 06:00 til de nærmeste fjellene som NIIT University fikk ansvaret for å gjøre grønne som del av tildelingen av areal fra myndighetene. Tidligere var de sorte fordi det skjedde en mengde ulovlig bryting av skifter til bryggeindustrien her.

På baksiden av fjellet foregår dette fortsatt, støttet av korrupsjon av offentlige tjenestemenn som ser en annen vei og dermed er utenfor Universitetets kontroll. Det er imponerende å gå der og se hvor grønt det er blitt, og hvordan vanningsanlegg støtter de utplantede trærne hele deres første år på plass. Siden må de klare seg selv, og ca 80-90 % gjør det gjennom den spesialiserte kompetansen som universitets folk har opparbeidet om jordblanding og hvilke planter som egner seg hvor.

Da vi kom tilbake var det kun tid for en kort dusj før frokost og besøk i en av de 9 undervisningsbussene som NIIT Foundation benytter for å gi undervisning i de mest avsidesliggende landsbyene. Bussen er på stedet i uker av gangen, og tilbyr kurs innen familieplanlegging, forebygging av seksuelt overførbare sykdommer, vold i relasjoner, opplæring i basis digital kompetanse, etablering- og drift av små foretak, grunnleggende ferdigheter i skolefag mm for elever i alderen 12 til ingen grense oppad. Hver buss har 20 datamaskiner inne som benyttes i undervisningen.

Et ansattkorps på 4 som inkluderer sjåføren, teknisk personell som styrer solcellepanel på taket som energikilde, diverse muligheter for internettilkobling og utstyret i seg selv, samt to lærere som deler på undervisningen. I bakvinduet er det en stor skjerm med gode høytaleranlegg som gjør at hele landsbyen kan benke seg utenfor etter eget ønske og følge undervisningen på innsiden.

Basert på undervisningen gjennom bussene og sine mange andre utdanningsstrategier når de mer enn 60 000 elever i året.  Mange deltakere rekrutteres til NIIT Foundation sin Changemaker-program, der deltakerne gir kunnskap videre i form av å arbeide med impact lokalt basert på kunnskapen de selv har fått.

Dette er to konkrete eksempler på at NIIT identifiserer faktiske ressurser og bygger på disse i alle sine planer og aktiviteter. NIIT Foundation er verdens største Genuine Contact organisasjon som legger et holistisk og respektfullt menneskesyn og kunnskap om mennesker i lærende prosesser til grunn for all sin virksomhet.

Utrolig inspirerende å se og få nærmere kjennskap til, og understøtter min beundring av Nelson Mandela som sa at "du trenger kun 5 mennesker for å endre verden". Er arbeidet du gjør inspirerende, mestringsbasert og meningsstyrt vil folk være med.

Å gå gjennom hele planleggingsfasen og evaluere ståsted siste kvelden før hjemreise rykket meg ut av boblen av å være her og nå, til å være underveis til de som venter hjemme. Det aktiverte en sorg å skrive refleksjonene mine, og å vite at de siste faser av denne prosessen i form av sluttevaluering og justering vil skje etter at jeg har forlatt India.

Sorgen eller vemodet over det som snart er over varte ved gjennom fredagen. Det var emosjonelt å få tildelt Genuine Contact pinen som sertifisert Trainer, få deltakerdiplomet mitt utdelt av en av de andre deltakerne i kurset og ta farvel en for en.

I sluttsirkelen kom tårene piplende. Her fikk alle 70 deltakere komme til ordet, reflektere og dele opplevelsen sin av vår uke sammen. Noen sa noen få ord, andre sang eller siterte ting i pensum eller som var sagt eller lært fra andre i løpet av uken. Alle sa dette hadde vært en sterk opplevelse og at de reiste med andre perspektiver på strategisk planlegging og utstyrt med metoder de gjennom øvingene i uken viste gjorde en forskjell.

I hvilke andre lærings- og utviklingsprosesser dukker folk opp til alle aktiviteter, om temperaturen er 39 grader, luftfuktigheten passerer 90 %, det finnes ikke Air Condition og dagen starter fra kl 6 om morgenen og folk har problemer å rive seg løs å gå hver til vårt kl 23 om kvelden, der dagene er full av stadig nye aktiviteter? På toppen produseres det en masse læring gjennom at alle bidrar aktivt gjennom dagene.

I Genuine Contact arbeider vi etter noen overbevisninger som legger føringer for alt vårt arbeid. Jeg er overbevist om at disse skaper gode resultater gjennom at det ligger en bevisst og forpliktende ramme for arbeidet som skaper trygghet for alle gjennom de verdier som kommer til uttrykk i prosessene.

1) Vi tror på energi, og at gjennom energi er alt i verden forbundet,  der menneskets energi i samspill er dyrebart.

2) De som kommer er alltid rette folkene. Fordi hver enkelt er bærere av sin egen historie og beste utgave,  og dermed en andel av organisasjonens beste utgave til enhver tid.

3) Fokus på genuin kontakt bidrar til at individer og organisasjoner kan balansere hva som er nødvendig for optimal effektivitet i organisasjoner. Positive endringer i organisasjoner er direkte forbundet med positive endringer i individene i organisasjonen. Begge deler er nødvendig for å skape bærekraftige nye veier å arbeide på.

4) Enkle rammeverk og prosesser muliggjør suksess i komplekse situasjoner. Ved å holde det enkelt viser vi respekt for at bærekraftige endringer må skje fra innsiden av organisasjonen og ikke kan tvinges frem fra utsiden. Når det starter er det rett tid.

5) Endring er alltid fulgt av tilknyttede opplevelse av tap, sorgarbeid og konflikter. Organisasjoner som aktivt arbeider med og mestrer endringsarbeid kan over tid vedlikeholde sin optimale effektivitet. Felles for ledere i slike organisasjoner er at de anerkjenner at endring ikke kan administreres, men krever produktiv bruk av individers og organisasjonens energi i å aktivt arbeide med endring i stedet for å kjempe mot den. Når det er over er det over.

I min avslutning sa jeg at jeg anerkjenner at kurset og oppholdet i India er over, men at relasjonene og læringsfellesskapet akkurat har startet for de som velger det. Nå går vi over i en annen fase der kontakter etableres og vedlikeholdes på Facebook, Linkedin, GC globale epostliste for mentorstøtte, i digitale medlemsmøter, vår felles WhatsApp gruppe og i  mentorringer gjennom Genuine Contact Organization. Vi kan i det videre på disse arenaene fortsette vårt samarbeid og læring.

Reisen hjem startet etter lunsj og pakking, der jeg, Margrethe Thømt, Anders Johansson og Emile von Rappard delte taxi og etterhvert hotellrom i AeroCity ved Dehli flyplass. Turen tok nær tre timer, men jeg sov hele veien.

Hotellet ga en sikker plass å ha bagasjen mens vi dro på den siste shopping og middag med debrief, samt strekke oss noen timer før flyene gikk. Møtet med lydene og folkene på kjøpesentrene var overveldende etter den kokongen vi har vært i siste uke.

Kl 04:00 var det opp og til flyplassen for team Norden. Vi skulle ikke bekymret oss for shopping, for området inne på flyplassen etter Duty Free hadde et fantastisk utvalg og god kvalitet på en masse håndverk, suvenirer ol. Det var mye bedre enn shoppingsentrene på utsiden i AeroCity.

Lørdag 9.7. kl 08:00 lokal tid startet flyturen tilbake for meg, Anders og Margrethe. Vi mellomlandet i Warszawa, stilte klokken tilbake 3,5 timer, spiste lunsj og ruslet rundt og leste bok før flyet gikk videre til Oslo.  Etter 2 timer til var vi i Oslo, men siste fly til Molde var gått for dagen. Jeg fant bagasjen og sa farvel til mine venner før jeg fant en flybuss som tok meg til Trosterudkrysset. Her plukket min venninne meg opp, og vi tilbrakte resten av kvelden hos henne.

Neste morgen var det opp igjen, reise til Gardermoen og ta flyet til Molde. Her ventet min mann på meg. Klokken 1630 var vi endelig hjemme og kunne treffe resten av familien. Ikke minst ventet barnebarna Sebastian og Tobias spent på meg. En lang reise med en uendelig bredde i opplevelser var over, og jeg er hjemme og det kjennes godt å være tilbake i egen hverdag.

En fantastisk reise i læring og opplevelser er tilbakelagt, og jeg vil bære minnene med meg for alltid. Nå er det opp til meg selv å skape merverdier for meg selv og eget firma av opplevelsene, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Skrevet av Ann-Heidi Paulsen Orvik. Alle rettigheter eies av Demokratitanken AS, og er beskyttet av Åndsverkloven.

Abonner pÄ vÄr blogg!

NÄr vi publiserer vÄre siste erfaringer, casestudier og refleksjoner er du av de fÞrste til Ä fÄ dem. Du mottar de sÄ lenge du vil, og kan enkelt avslutte abonnementet nÄr du vil

Vi hater SPAM. Vi vil aldri selge dine opplysninger!